knieklachten

Knieklachten

Bij knieklachten heb je over het algemeen pijn in en rond je kniegewricht, maar er is vaak ook sprake van pijn in het onderbeen en de voet. De meeste knieklachten komen voor bij mensen die intensief sporten of bij senioren. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen traumatische en niet-traumatische knieklachten.

Blessures

Sporters hebben vaak blessures als gevolg van een gescheurde meniscus of kruisband. Deze blessures kunnen verschrikkelijk veel pijn doen en er is vaak een langdurige herstelperiode nodig. Goede fysiotherapie kan bij deze blessures deze periode aanzienlijk korter maken. Daarnaast is overbelasting vaak de oorzaak voor knieklachten, met bijvoorbeeld een ‘jumpers knee’ (springersknie) als gevolg. Dit zijn voorbeelden van niet traumatische knieklachten.

Traumatische knieklachten

Traumatisch letsel kan optreden als gevolg van ongevallen tijdens sport, werk of in het verkeer. Direct trauma aan de knie kan leiden tot weefselbeschadiging, resulterend in pijn, zwelling en beperkte beweeglijkheid. Het is vaak cruciaal om deze variant van knieletsel tijdig en goed te behandelen. Klik hier voor meer informatie over traumatische knieklachten.

Niet-traumatische knieklachten

Niet-traumatische knieklachten zijn aandoeningen die ontstaan zonder een specifieke traumatische gebeurtenis, wat betekent dat er bijvoorbeeld geen ongeval tijdens sport, werk of in het verkeer aan vooraf is gegaan. Deze problemen variëren van slijmbeursontstekingen tot knieartrose en patellofemorale pijnsyndromen. Lees hier meer over niet-traumatische knieklachten.

Alledaagse knieklachten

Mensen met alledaagse klachten aan de knie hebben klachten zonder duidelijke oorzaak. Ze worden ook weleens aangeduid als aspecifieke klachten. De aanduiding ‘aspecifieke klacht’ slaat dus op klachten zonder aantoonbare specifieke medische oorzaken. Aspecifieke klachten ontstaan bijvoorbeeld door een overbelasting door een sport, disbalans in de spieren door jaren van een verkeerde houding of slijtage in de knie. Je hebt last van:

• Pijn
  • Stijfheid
  • Verminderde mobiliteit
  • Crepitaties
  • Dove gevoelens
  • Chronische en acute klachten

Acute en chronische knieklachten

Aandoeningen van de knie veroorzaken meestal lokale pijn. Soms is er enige pijnuitstraling naar distaal, vooral via de kuit. Soms is dit via de laterale zijde van het onderbeen. Men kan knieklachten ook onderverdelen in chronische en acute klachten. Wanneer de klachten korter dan zes weken aanwezig zijn, spreekt men van acute knieklachten. Wanneer de klachten langer dan drie maanden aanhouden spreken we van chronische knieklachten.

Er wordt vaak gedacht dat er bij chronische klachten niets meer kan worden gedaan, maar zelfs bij chronische klachten kunnen behandelingen van een fysiotherapeut goed werken.