Niet-traumatische Knieklachten: Begrijp, Behandel en Herstel

Deze klachten kunnen van invloed zijn op mensen van alle leeftijden maar komen vooral voor bij patiënten ouder dan 25 jaar. In Nederland ondervindt ongeveer 19 op de 1000 mensen last van knieklachten. Hieronder geven wij u meer inzicht in niet-traumatische knieproblemen en de manier waarop Fysiotherapie Paans u kan helpen bij het behandelen van deze aandoeningen.

Wat zijn niet-traumatische Knieklachten?

Niet-traumatische knieklachten zijn aandoeningen die zich ontwikkelen zonder dat er een specifieke traumatische gebeurtenis aan vooraf is gegaan. Dat betekent dus dat er bijvoorbeeld geen ongeluk tijdens sport, werk of in het verkeer heeft plaatsgevonden.

Deze problemen kunnen variëren van slijmbeursontstekingen tot artrose en patellofemorale pijnsyndromen. Artrose van de knie is een veelvoorkomende reden om medische hulp te zoeken, vooral bij vrouwen op en na middelbare leeftijd.

Artrose van de knie

Knieartrose is een normaal verouderingsproces (degeneratie) dat bij ieder mens plaatsvindt. Meerdere factoren kunnen dit proces versnellen, zoals erfelijke belasting, voeding, botdichtheid, overgewicht, werkbelasting, en knietrauma’s. Knieslijtage komt vaker voor bij (postmenopauzale) vrouwen dan bij mannen en is de belangrijkste verandering een vermindering van de dikte en kwaliteit van het kraakbeen.

Als reactie daarop verdikt het onderliggende (subchondrale) bot en vindt aan de randen van het gewricht extra botaanmaak (osteofytvorming) plaats. Hierdoor ontstaat vaak een chronische ontsteking van het kapsel en indirect ook pijn, bewegingsbeperking en op den duur verlies van de kniefunctie. Bij knieartrose raden wij aan om zware belasting te vermijden en door middel van regelmatige bewegingsoefeningen de spieren rondom de knie te versterken. Neem contact met ons op voor een persoonlijk behandelplan.

Slijmbeursontsteking

Deze aandoening ontstaat vaak door de knie te stoten of bij langdurig knielen. Dit zijn dingen die vaak voorkomen bij fysieke beroepen zoals stratenmakers en loodgieters. Daarnaast zijn slijmbeursontstekingen ook regelmatig aanwezig bij mensen die sporten uitoefenen als judo en worstelen. Het kan acuut of chronisch zijn en behandeling is afhankelijk van de onderliggende oorzaak.

Tractus Iliotibialis frictiesyndroom

Dit is een aandoening die veel voorkomt bij duursporters zoals hardlopers. Het ontstaat door herhaaldelijke frictie/wrijving van de peesplaat over de laterale femurcondyl (buitenste botknobbel van de knie). De pijn treedt op bij een kniebuiging van iets minder dan 30°. Hierbij is het belangrijk dat de belasting tijdelijk wordt aangepast. Ook het doen van gerichte oefeningen kan deze klachten oplossen.

Bakercyste

Deze cyste ontstaat waarschijnlijk als gevolg van een overproductie van synoviale vloeistof in de knieholte. Deze overproductie kan worden veroorzaakt door een afwijking of schade in het gewricht, zoals bij artrose, reuma of meniscusletsel. Zolang dezenderliggende oorzaak van de overproductie van synoviale vloeistof niet is weggenomen, zal de aandoening in wisselende mate aanwezig blijven.

Patellofemoraal pijnsyndroom

Deze aandoening komt vaak voor bij meisjes en veroorzaakt kniepijn achter, onder of rondom de knieschijf. Het kan gepaard gaan met symptomen zoals knerpende geluiden, stijfheid, zwelling en instabiliteit. De pijn is voornamelijk aanwezig tijdens en na belasting (sport of traplopen) en bij zitten met gebogen knieën. Het versterken van specifieke spiergroepen in de heupregio, bovenbeen en onderbeen geeft over het algemeen goede resultaten. Bij hardlopen kunnen kleine aanpassingen in de looptechniek helpen de klachten te verminderen. Wij helpen u graag met de begeleiding van dit proces.

Jumper’s Knee (Tendinopathie Patellapees)

Dit is een blessure waarbij de kniepees pijn doet, vaak aan de voorzijde van de knie.

Sporten waarbij veel wordt gesprongen zoals volleybal of basketbal kunnen deze aandoening veroorzaken. Bij hardlopers kan ook de looptechniek een onderliggende oorzaak zijn. Jumper’s knee heeft in principe een gunstig verloop, maar bij atleten kunnen langdurig milde klachten blijven bestaan. Recente ontwikkelingen in wetenschappelijk onderzoek naar behandeling van deze klachten laat zien dat hele specifieke oefeningen goede resultaten opleveren.

Onze aanpak bij Fysiotherapie Paans

Bij Fysiotherapie Paans begrijpen we dat niet-traumatische knieklachten diverse oorzaken en symptomen kunnen hebben. Daarom bieden we een persoonlijke en uitgebreide aanpak om u te helpen herstellen. Onze benadering begint met een grondige evaluatie van uw knieklachten om de oorzaak en ernst van het probleem vast te stellen. Op basis van de evaluatie stellen we een persoonlijk behandelplan op dat is afgestemd op uw specifieke situatie en behoeften.

We begeleiden u bij het uitvoeren van specifieke revalidatieoefeningen om de kracht, stabiliteit en mobiliteit van uw knie te verbeteren. Indien nodig bieden we begeleidend pijnmanagement. U kunt tijdens het hele herstelproces voortdurende ondersteuning en begeleiding van ons verwachten.